Podvodné aplikace si stáhlo víc než deset milionů lidí. Na Google Play jich bylo více než 150, uvedl Avast

V internetovém obchodě Google Play bylo ke stažení více než 150 podvodných aplikací, které z uživatelů lákaly peníze prostřednictvím prémiových SMS. Aplikace měly více než deset milionů stažení a mimo jiné se vydávaly za přizpůsobené klávesnice, skenery QR kódů, editory videí a fotografií, blokátory nevyžádaných hovorů, filtry fotoaparátu a hry. Češi si je stáhli 1600 krát a Slováci méně než 500 krát. Uvedla to bezpečnostní firma Avast.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aplikace Účtenkovka je ke stažení pro Android v Google Play. (Ilustrační snímek)

Aplikace se vydávaly za pravé prostřednictvím dobře vytvořených profilů v Obchodě Google Play. (ilustrační foto) | Foto: Firmbee | Zdroj: Fotobanka Smartmockups.com

Avast více než 80 aplikací, které byly v minulém týdnu stále k dispozici ke stažení v Obchodě Google Play, ohlásil bezpečnostnímu týmu společnosti Google, který je všechny z obchodu již odstranil. Podle informací z platformy Avastu pro výzkum mobilních hrozeb Apklab.io bylo i zbylých 70 aplikací v minulosti dostupných v Google Play.

Aplikace propagovaly reklamy na sociálních sítích, jako jsou TikTok a Instagram, a stahovali si je především uživatelé na Blízkém východě, v Egyptě, Turecku, USA a Polsku.

Experti z Avastu a Esetu identifikovali virus, který ohrožuje nemocnice. Lze ho obejít stiskem tří kláves

Číst článek

„Všechny aplikace jsou z hlediska fungování téměř identické, proto si myslíme, že za kampaní stojí jediný pachatel nebo skupina útočníků,“ uvedl analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.

Po stažení aplikace kontrolují polohu zařízení uživatele, IMEI a telefonní číslo, aby určily, v jakém jazyce se má podvod zobrazit. Když uživatel aplikaci otevře, je požádán o zadání svého telefonního čísla a v některých případech také e-mailové adresy, aby mohl využívat inzerované funkce aplikací.

Zadáním svých osobních údajů se však přihlásí k odběru prémiových SMS, což je v některých případech popsáno drobným písmem v textu pod tlačítkem výzvy k akci, ale ne vždy. Inzerované funkce aplikací se však po tomto kroku neodemknou, místo toho se zobrazí další možnosti SMS předplatného nebo aplikace přestanou fungovat úplně.

Aplikace se vydávaly za pravé prostřednictvím dobře vytvořených profilů v Obchodě Google Play. Ty obsahují poutavé fotografie s dobře napsanými popisy a často mají vysoké průměry hodnocení. Při bližším pohledu však mají jen obecná prohlášení o ochraně osobních údajů a obsahují pouze základní profily vývojářů a obecné e-mailové adresy.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme