Španělé mají největší síť vysokorychlostních tratí v Evropě, zároveň i nejnižší náklady na její výstavbu. Může se Česko, které samo vysokorychlostní trať připravuje, v něčem inspirovat?
Nové nádraží bude přímo vedle staré stanice Bubny, bude ale o dost větší, se čtyřmi kolejišti, přilehlým parkem, občanskou vybaveností ve spodním patře a s terasou.
„Potřebujeme okamžitě dopravní program středoevropského sjednocení a častější a rychlejší vlakové spoje do Prahy,“ řekl šéf krajanského sdružení Posselt. Zlepšení požaduje i na železnici do Chebu.
Vagony, které zůstaly na místě, jsou mimo trať. „Hasiči je zajistili, dopravce si pak musí někoho nasmlouvat, nehodovým vlakem to nešlo, to už bylo moc daleko od trati,“ řekl mluvčí Správy železnic.
„Vlaková souprava se třemi vagony se pravděpodobně samovolně rozjela v době, kdy se v ní nenacházel strojvedoucí ani cestující. Nehoda se obešla bez zranění,“ řekla policejní mluvčí.
„Trend je negativní, máme ještě nějaký čas, abychom to zvrátili, ale musíme prostě bít na poplach,“ řekl ředitel sekce průmyslu a stavebnictví ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.
Evropský systém má nahradit současné technologie, které země EU používají. Zjednoduší dopravcům cesty mezi jednotlivými státy, ale hlavně má zabránit srážkám vlaků způsobeným lidským faktorem.
Už za pár měsíců se na trať vrátí možná nejznámější vlak z Východního Německa. Jeden kus teď prochází důkladnou opravou a ještě letos by se měl podívat i do Česka.
Závorářka Pavla klikou spouští závory na přejezdu v Žimu na Teplicku. Musí otočit 45krát, a když motoráček projede, tak zase znovu na druhou stranu, aby šly závory nahoru.
Německé železniční odbory požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně a nárůst mzdy o 555 eur. Očekávat lze rozsáhlé výpadky vlaků nejen v Německu, ale také na spojích s Českem.
„Rozhodně to bude o penězích. Ale to území je pro nás cenné. Je to vycházková část města Přerova. Bydlí tam tisíce lidí a byla by škoda, kdyby se znehodnotila část krajiny,“ říká náměstek primátora.
Na pomezí Jihomoravského kraje a Vysočiny budou od pátku vozit cestující místo vlaků autobusy. A to přesto, že velká výluka nezačne a zakázku musí posoudit antimonopolní úřad.
„Je tu spousta lokálek, do kterých se nasypaly peníze, ale nikdo tam nejezdí. Peníze pak chybí na modernizacích a hlavních koridorech,“ kritizuje expert Jan Sůra ze serveru zdopravy.cz.
Vlak v Havlíčkově Brodě vjel do cesty osobnímu vlaku. Oba se málem srazily. Nakonec je ale strojvedoucí zastavili 37 metrů od sebe. Nikomu se nic nestalo. Škoda byla odhadnuta na 30 tisíc korun.
Provoz na jindřichohradeckou úzkokolejku mají pomoct vrátit i obce. Podle reorganizačního návrhu, který schválil soud, by měly koupit železniční dráhu. Radnice a kraje jsou k tomu ale zatím skeptické.
Stávka měla původně skončit až v pondělí v noci. Svaz strojvedoucích ji ale přerušil a zároveň slíbil, že s dalšími akcemi počká nejméně do začátku března.
Policisté uvedli, že srážku vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Trakční vedení je poškozené a provoz na koridoru bude zřejmě celý den přerušen.
Stejně jako při minulých stávkách budou zkrácené nebo úplně zrušené linky na dvou přeshraničních spojích, a to mezi Prahou a Berlínem a z Chebu do Marktdrewitz.
Správa železnic uvádí dva základní argumenty pro výstavbu vysokorychlostních tratí. „Jedním je podpora rozvoje regionů, druhým životní prostředí,“ říká náměstek ředitele pro přípravu tratí.
Stávka, která ochromila také spoje s Českem, skončí v 18.00. Dráhy upozornily, že cestující musí s problémy počítat po zbytek dne i po skončení protestu. Plné obnovení provozu slibují od soboty.